فتوگرامتری در یک نگاه
نرم افزار های فتوگرامتری معمولا به طور خودکار نقاط مشترک بین هر تصویر را ثبت کرده و فاصله بین آنها را در فضای سه بعدی محاسبه می کند. نتیجه این کار یک ابر نقطه ای است که می توانید آن را به مش سه بعدی تبدیل کنید. برخی از برنامه های پیشرفته تر نیز ابزارهایی را برای تمیز کردن ابر نقطه ای برای افزایش کیفیت کلی ارائه می دهند.

برای اینکه ابزارهای نرم افزاری فتوگرامتری به درستی کار کنند، تصاویری با کیفیت که بتوان داده های تصویری خوبی از آن دریافت کرد مورد نیاز است. روش هایی برای فتوگرامتری وجود دارد. یکی از این روش ها، روش حرکت است.ساختار تکنیک حرکت از ویژگیهای طبیعی مانند پوست درخت و بافتهای متراکم دیگر استفاده می کند. اما برنامه هایی از روش نشانگرهای کدگذاری شده استفاده می کنند. این نرم افزار ها برای اسکن اجسامی که دارای ویژگی ضعیفی برای پردازش یا دارای سطح بازتابنده نور یا شفاف دارند مفید هستند. در صورت استفاده صحیح ، نشانگرهای کد شده می توانند دقت بالاتری نسبت به تکنیک حرکت به دست آورند.

اکثر نرم افزارهای فتوگرامتری اساسا برای ایجاد مش سه بعدی با کیفیت بالا یا ابر نقطه ای طراحی شده اند. با این حال ، برخی از نرم افزار ها علاوه بر این کار، ابزارهای تجزیه و تحلیل را در اختیار کاربر قرار می دهند تا امکان اندازه گیری ، حاشیه نویسی نقشه و غیره را به او بدهد. این ویژگی های نرم افزاری اغلب توسط شرکت های زیرساخت ، جنگلداری ، مدیریت خطوط ساحلی و سازمان های مشابه استفاده می شوند.

ابر نقاط ایجاد شده در نرم افزار فتوگرامتری

فتوگرامتری برد کوتاه در مقابل فتوگرامتری هوایی

تنظیمات نرم افزارهای فتوگرامتری بطور پیشفرض بر اساس دوربینی است که توسط عکاس بصورت دستی گرفته می شود یا برای جلوگیری از لرزش دست دوربین روی سه پایه نصب می شود. این نوع عکاسی به نام فتوگرامتری زمینی نیز شناخته می شود زیرا تصاویر معمولاً از سطح زمین گرفته می شوند. استفاده از تنظیمات فتوگرامتری برد کوتاه برای اسکن اجسام در مقیاس کوچک مناسب است. از نظر تئوری، اشیاء بزرگتر را نیز می توان با فتوگرامتری برد کوتاه اسکن کرد. با این حال، به عنوان مثال برای اسکن یک ساختمان عکاسی از سقف از سطح زمین قابل انجام نیست. در این موارد، بهتر است که فتوگرامتری برد کوتاه را با فتوگرامتری هوایی تکمیل کنید.

همانطور که از نام فتوگرامتری هوایی مشخص است، شما برای عکاسی از سازه های بزرگتر (ساختمانهای بلند ، کوهها ، شهرها) یک دوربین را روی هواپیما نصب می شود تا با عکاسی داده های تصویری را ایجاد یک مدل سه بعدی با روش فتوگرامتری ثبت کند. برای دهه ها ، فتوگرامتری هوایی توسط شرکت ها و موسسات دولتی یا خصوصی با بودجه های بالا که توانایی مالی اجاره هواپیما را برای عکاسی داشتند میسر بود، اما با کاهش قیمت هواپیماهای بدون سرنشین دوربین دار یا مولتی روتور ها، مشاغل کوچکتر در بسیاری از صنایع نیز توانستند از روش فتوگرامتری هوایی برای پروژه های خود استفاده کنند.

بطور کلی در  فتوگرامتری برای دستیابی به یک مدل سه بعدی با کیفیت بالا ، تصاویر گرفته شده باید 80 تا 90 درصد با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. لذا تعداد تصاویر مورد نیاز برای اسکن یک شی به حجم و هندسه آن وابسته است. در فتوگرامتری هوایی نیز خلبانان مجرب و اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین باید مسیرهای پرواز و سرعت خود را بر اساس همین هموپاشنی تنظیم کنند. بنابراین اگر قصد استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین را دارید ، توصیه می کنیم مدلی راتهیه کنید که نرم افزار ایستگاه ناوبری داشته باشد. این فناوری به شما امکان می دهد تا مسیر و سرعت دقیق هواپیمای بدون سرنشین خود را قبل از پرواز برنامه ریزی کنید تا از کیفیت تصاویری که ثبت می کند اطمینان حاصل کنید.

فتوگرامتری برد کوتاه و فتوگرامتری هوایی

کاربرد های فتوگرامتری

 

توسعه بازی و تولید جلوه های بصری و مجسمه سازی سه بعدی

نرم افزار های حرفه ای فتوگرامتری با ابزار های ویرایشی خود امکان اسکن و تولید مدل های سه بعدی از مکان ها، ساختمان ها و ایجاد شخصیت برای بازی ها از روی افراد واقعی را در اختیار طراحان و تولید کنندگان صنعت بازی سازی و فیلم سازی قرار می دهند. همچنین تعامل این نرم افزار ها با نرم افزار های طراحی سه بعدی باعث شده است که کار طراحی ساده تر و بی نقص تر انجام شود. همینطور این قابلیت باعث شده است که پای مجسمه سازی سه بعدی با کمک پرینتر های سه بعدی نیز به دنیای تجارت باز شود.

حفاظت از آثار باستانی به روش دیجیتالی

از دیگر کاربرد های هیجان انگیز نرم افزار های فتوگرامتری بهره گیری از آن در باستان شناسی و حفظ میراث فرهنگی است. در گذشته ، باستان شناسان ساختمان ها و سایر سازه ها را در نقشه ها و ترسیماتی به صورت ارتفاع ، نما و خطوط، اندازه گیری و سپس ردیابی می کردند. همچنین این امکان را به موزه داران داده است تا با اسکن آثار باستانی به روش فتوگرامتری بدون آسیب دیدن این آثار، آنها را مدلسازی کرده و در تولید موزه های مجازی برای بازدید کاربران در فضای مجازی از سراسر دنیا استفاده کنند. با ساخت و توسعه نرم افزارهای فتوگرامتری راه های جدیدی برای ثبت آثار باز شد و این گونه ثبت آثار تاریخی به نسل های آینده امکان مطالعه و تفسیر آنها را می دهد.

طراحی و بازسازی ساختمان

وقتی یک ساختمان میخواهد بازسازی شود، اغلب برنامه ای  برای استفاده از آن ساختمان به عنوان مرجعی برای برنامه ریزی های آینده و بازسازی آن وجود ندارد. در این موارد ، فتوگرامتری یک روش مقرون به صرفه برای ایجاد طرح ها و اندازه گیری های دقیق و استفاده از آن در نرم افزارهای CAD و BIM برای شروع پروژه جدید است. همچنین نرم افزار فتوگرامتری در بررسی مناطق اطراف و ایجاد نقشه های ارتفاعی نیز مفید است.

زمین شناسی و معدی

نرم افزار فتوگرامتری کاربردهای بی شماری را برای رشته هایی مانند زمین شناسی ، حفاری و معدن نیز ارائه می دهند. در مقایسه با روشهای نقشه برداری سنتی ، این فناوری یک روش مقرون به صرفه برای ایجاد ابر نقاط و نقشه های ارتفاع یا ناهمواری است. نرم افزار های حرفه ای فتوگرامتری، ابزارهای تحلیلی جامعی برای اندازه گیری ذخایر و گودال ها در اختیار مهندسان معدن و زمین شناسان قرار می دهند.

اگر می خواهید بیشتر با این نرم افزار ها آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا مقاله معرفی بهترین نرم افزار های فتوگرامتری 2021 را نیز مطالعه بفرمایید.

سایر راهکار ها

سایر موارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آنچه در این مقاله می خوانید

سبد خرید