آشنایی با سیلیکون قالبگیری مایع

قالب سازی با استفاده از سیلیکون مایع

سیلیکون ها انواع مختلفی دارند و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرند. سیلیکون مایع مناسب قالبگیری، RTV2 نام دارد که RTV مخفف Room Temperature Vulcanizing و به معنای ساده، جامد شونده در دمای اتاق است. سیلیکون های قالبگیری به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله عایق رطوبت و هوا، انعطاف پذیری بالا، خواص دمایی مناسب و مقاومت بالا به محیط های فیزیکی و شیمیایی کاربردهای وسیعی پیدا کرده اند. سیلیکون های قالبگیری خود انواع مختلفی دارند که هر کدام برای قالب گیری مواد مختلفی بهینه شده اند. برخی از سیلیکون ها دارای پایه فلز های قلع و پلاتین می باشند. از سیلیکون های پایه قلع برای مصارفی با حداکثر دمای 200 درجه سلسیوس و از سیلیکون های پایه پلاتین برای مصارفی که نیاز به دمای نزدیک به 350 درجه سلسیوس می باشد استفاده می شود.

قالب سازی مواد غذایی با سیلیکون

از سیلیکون های پایه پلاتین(بهداشتی) به دلیل ترکیبات شیمیایی خاص آن برای ساخت قالب های مواد خوراکی با دمای پخت و جامد سازی تا 350 درجه نظیر شکلات، آبنبات، کیک، فوندانت و … استفاده می شود. همچنین سیلیکون ها مقاومت دمایی بالایی در دما های زیر صفر را نیز دارا هستند و میتوانند خواص خود را حفظ کنند. از گرید های بهداشتی آن میتوان برای ساخت قالب های یخ، بستنی، یخمک و انواع مواد خوراکی که دمای جامد شدن پایینی دارند نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید سیلیکون های پزشکی کاربردی جدا از سیلیکون های گرید غذایی دارند. سیلیکون های گرید پزشکی به گونه ای ساخته شده است که میتوانند بیش از 30 روز در بدن انسان بمانند و برای تولید پستانک، سری سیلیکونی بطری های نوشیدنی، ایمپلنت و محصولات دارویی استفاده می شوند.

 

سیلیکون دو جزئی RTV2

کارایی سیلیکون بسیار ساده است. سیلیکون های RTV2 بصورت دو جزئی در کارخانه ها تولید شده و برای استفاده از آنها کافیست طبق دستور العمل به میزان ذکر شده سیلیکون و هاردنر را با یکدیگر ترکیب کرد تا سیلیکون آماده قالبگیری شود. برای شروع کسب و کار با استفاده از پرینتر سه بعدی رزینی و سیلیکون نیاز به فضای بزرگی نیست و یک فضای 6 متری هم میتواند کافی باشد. از دیگر مزایای این کسب و کار نیاز به سرمایه اولیه کم و عدم نیاز به آموزش های طولانی مدت است. شما می تواند در مدت کمتر از 3 ماه آموزش های لازم را فرا گیرید و تجربه لازم را برای ورود به این کسب و کار پیدا کند. میک تیک 3D با ارائه آموزش های رایگان و تامین مواد و ابزارآلات مورد نیاز همواره تا راه اندازی کامل کسب و کارتان و رسیدن به درآمد کنار میک تیکی های عزیز خواهد بود.

امتیاز به مطلب
سبد خرید
اسکرول به بالا