رزین پرینتر سه بعدی

رزین پرینتر سه بعدی

 

به دنبال اطلاعات بیشتری هستید؟ در ادامه همراه باشید.

رزین پرینتر سه بعدی انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع کاربری شما میتوانید از آنها استفاده کنید. در اینجا به طور خلاصه با انواع پرکاربرد آن آشنا می شوید :

  برخی از این نوع رزین ها در فروشگاه موجود می باشد و در صورت تمایل به موجود شدن نوع خاصی از رزین می توانید از بخش تماس با ما درخواست خود را ثبت کنید.  

مقدمه

پرینتر های رزینی انواع مختلفی دارند اما پرکاربردترین آنها پرینتر های MSLA یا همان DLP، LCD و SLA هستند. اما با ظهور MSLA ها این تکنولوژی با استقبال زیاد کاربران مواجه شد و به همین علت شرکت های زیادی شروع به تولید انبوه این نوع از پرینتر ها کردند. MSLA ها شباهت زیادی به DLP ها دارند. این تکنولوژی به مانند DLP ها تصویر هر لایه را تولید می کنند و بر رزین می تابانند، با این تفاوت که DLP ها از یک ویدئو پروژکتور برای ساخت تصویر لایه بهره می برند اما تکنولوژی MSLA به نحوی دیگر این کار را انجام می دهد. نور توسط منبع نور UV با طول موج مشخص تولید شده و توسط LCD فیلتر می گردد تا نور خروجی از سمت دیگر LCD به شکل تصویر لایه مورد نظر ظاهر شود. همچنین به دلیل کاهش هزینه های تولید و صرفه جویی در عمر LCD های این دستگاه ها شرکت های تولید کننده از منبع نور با توان کمتر در ساخت دستگاه ها استفاده می کنند. این تصمیم مستلزم آن است تا رزین های فعال تری برای این دسته از پرینتر ها ساخته شود. بر همین اساس رزین های Fast Cure طراحی و تولید شدند که می توانند با جذب نور ضعیف تر در زمان مناسبی نسبت به رزین های دستگاه های DLP خشک یا اصطلاحا cure شود. رزین های فست کیور زیاد و متنوعی توسط شرکت های تولید کننده طراحی و ساخته شده است:
رزین استاندارد یا مدلسازی :
این رزین ارزان ترین نوع رزین است و برای کاربری های عمومی و ساخت قطعاتی که نیاز به دقت خیلی بالا، استحکام و خواص مکانیکی و شیمیایی زیادی ندارند کاربرد دارند. از مهمترین حوزه های کاربرد این نوع رزین میتوان به ساخت مدل برای قالب سازی با سیلیکون دما پایین، ساخت انواع مجسمه، اکشن فیگور، تندیس، تعمیر لوازم خانگی و … اشاره کرد. این رزین در رنگ های مختلفی ساخته می شود اما خاص ترین آن رزین شفاف است که در ابتدا بی رنگ و شیشه ایست اما با جذب بیشتر نور UV به زردی و کدر شدن متمایل میگردد. همچنین رزین شفاف را میتوان با پیگمنت و رنگ ترکیب کرد تا به رزین با رنگ دلخواه خود رسید.
رزین سخت صنعتی :
رزین سخت صنعتی، نمونه توسعه یافته رزین مدلسازی یا همان استاندارد است. این رزین بر خلاف رزین های مدلسازی استاندارد ترد نبوده و در مقابل ضربه از خود مقاومت بیشتری نشان می دهند. این رزین انتخاب مناسبی برای ساخت قطعاتیست که در معرض ارتعاش یا ضربه قرار می گیرند. از کاربرد های این رزین می توان به ساخت مدل های هنری، قطعات صنعتی مانند چرخدنده، بدنه ربات ها، کواد کوپترها،ماشین های رادیو کنترلی، قاب انواع دستگاه ها و غیره اشاره کرد. لازم به ذکر است که این نوع رزین ها مانند رزین های استاندارد مقاومت حرارتی پایینی دارند و با ایجاد حرارت موضعی می توان آنها را خم کرد. این ویژگی می تواند یک مزیت یا یک عیب به شمار رود.
رزین مشابه ABS یا ABS Like :
این رزین به دلیل شباهت با خواص پلیمر ABS به این نام، نامگذاری شده است. در نتیجه میتوان از آن انتظار استحکام و چقرمگی مناسب و تحمل دمایی بالاتری نسبت به رزین های مدلسازی معمولی داشت. اما همانطور که از اسمش پیداست کمی نیز باید انتظار دفرمگی حین پرینت را مشابه آنچه در پرینت ABS با پرینتر های FDM تجربه می کنیم داشته باشیم. البته میزان هر کدام از این ویژگی ها به کیفیت رزین تولید شده و سابقه شرکتی که آنرا تولید میکند بستگی دارد، پس قبل از خرید حتما جدول مشخصات آنرا چک کنید.
رزین ریخته گری :
رزین قابل ریخته گری یا Castable از جنس موم بوده و پس از خشک شدن قابلیت سوزاندن بدون خاکستر را دارد و از این نوع رزین در طلاسازی، دندانسازی (تولید ایمپلنت) و بطور کلی ریخته گری دقیق قطعات فلزی و دما بالا استفاده می شود. کیفیت یک رزین ریخته گری خوب فقط پس از ریخته گری کاملا موفق تایید می شود. مدل تولید شده با رزین مرغوب باید بتواند جزئیات ریز مدل را ایجاد کند و عاری از هر گونه انقباض و دفرمگی باشد. همچنین باید پس از سوختن در قالب بطور کامل بخار شده و اثری از آن در قالب به جای نماند. دقت کنید هر رزین ریخته گری دارای نموداری برای ریخته گری است که توسط سازنده ایجاد می شود و کاربر باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب مطابق دستور آن عمل کند.

سخن پایانی

رزین ها برای کاربرد های مختلفی در رنگ های متفاوتی تولید می شوند. هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که باید آنرا در نظر گرفت و متناسب با کاربری مورد نظر آنرا تهیه کرد. پس قبل از خرید رزین مشخصات آنرا مطالعه کنید و درصورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.
سبد خرید
اسکرول به بالا